Menu Sluiten

Lang zitten is slecht voor je!

Laatst bijgewerkt op 15 juli 2019

Verandering is hard nodig. Van alle Europeanen zitten Nederlanders het langst. De gemiddelde Nederlander brengt dagelijks 8,7 uur zittend door. Langzitters ervaren meer stress, hebben vaker last van angstaanvallen en kunnen zich minder goed concentreren dan mensen die vaker de benen strekken.

Rugklachten zijn de meest voorkomende lichamelijke problemen door lang zitten. Ook de bloeddoorstroming is niet optimaal, met tot gevolg dat spataderen kunnen ontstaan.

Bestrijd je Rimpels.

Blijf er zo lang mogelijk jong en stralend uitzien met deze vijf eenvoudige principes.

Ook kan langdurig zitten de kans verhogen op diabetes 2 en verschillende vormen van kanker, dit volgens onderzoek van de Universiteit van Maastricht.

Gewoonte

Veranderen is niet altijd gemakkelijk. We leren tenslotte als kleuter al om netjes op een stoeltje te zitten in de kring en op de basisschool achter een tafel rustig te zitten om ons werk te maken. Daardoor wordt het al vroeg een gewoonte om te zitten.

Concrete oplossing

Het onderzoeksinstituut TNO geeft het advies om elk uur even op te staan. Vind je dit teveel, dan zou je ook elk uur even kunnen opstaan en iets gaan doen, een glas water pakken, toiletbezoek of gewoon even heen en weer lopen. Ook kun je gaan ‘scharrelen’, dat wil zeggen dat je de hele dag stappen bij elkaar scharrelt. Door extra stappen te zetten, loop via een omweg naar het toilet, loop een keer extra naar boven, parkeer je auto een stukje verder en loop het laatste stuk, etc.

Veranderen

Een gewoonte is iets waar je niet meer over nadenkt. Als je doelgericht minder zit, val je minder snel terug in je oude patroon. Zorg dat je je bewust bent van de verandering. Zoek uit op welke momenten je de keuze hebt tussen zitten en staan. Waarom ga je op zo’n moment niet staan? Wat belemmert je? Tegelijkertijd bedenk je een strategie om het anders te doen. Denk aan makkelijk uitvoerbare oplossingen die weinig moeite kosten. 
Deze momenten kom je de hele dag door tegen.

7 voorbeelden om je op weg te helpen

  1. Met de auto naar kantoor? Parkeer dan verder weg en loop het laatste stukje.
  2. Als je gebruik maakt van het openbaar vervoer, zorg je dat je de laatste paar minuten van je treinreis alvast gaat staan. Ook tijdens een kort ritje met de sprinter hoef je niet per se te zitten.
  3. Loop naar je collega toe als je iets wilt weten.
  4. Maak een ommetje als je wordt gebeld.
  5. Zet de prollenbak verder weg van je bureau, zodat je op moet staan om iets weg te gooien.
  6. Drink genoeg water. Zo blijf je niet alleen gehydrateerd, maar word je ook af en toe nog eens verplicht tot een loopje naar het toilet.
  7. Blijf niet achter je bureau hangen tijdens de lunchpauze, maar haal buiten een frisse neus.

Actief zitten

Schuine krukjes, wiebelige kussens en yogaballen: er zijn veel producten verkrijgbaar die een gezonder zitgedrag beloven. Het balanceren op een bal, kruk of kussen wordt ook wel actief zitten genoemd. Dat klinkt toch zeker iets gezonder dan een bureaustoel op wieltjes. Het maakt niet uit of je op een kantoorstoel of op een yogabal zit: continu op hetzelfde zitelement zitten is nooit goed. Afwisseling het toverwoord. Als je af en toe je stoel verruilt voor een bal, gebruik je tijdelijk andere spieren. Dat is positief. Hierdoor ben je je ook bewuster van je houding.

3 tips voor bewust actief zitten

  1. Zet beide benen voor je op de grond en zit rechtop in je stoel. Zorg dat je computerscherm op ooghoogte staat. Laat je onderarmen rusten op de armleuningen.
  2. Rek je af en toe even uit. Trek je schouders op en laat ze weer zakken. Doe dit drie keer. Herhaal dit vaker gedurende de dag. Maak je nek los door je hoofd van je ene schouder naar je andere te bewegen.
  3. Span verschillende lichaamsdelen aan. Denk bijvoorbeeld aan je buik- of beenspieren. Zorg dat je daarna weer ontspant.

Omgeving

Op je werk kan het lastig zijn om ineens minder te zitten. Zeker als er nog geen alternatieven aanwezig zijn, zoals een zit-stabureau bijvoorbeeld. Of als je collega’s vreemd opkijken als je wat vaker opstaat. Dan is de kans klein dat je je eigen zitgedrag aanpast.

Je fysieke en sociale omgeving hebben veel invloed op jouw gedrag. De inrichting van het kantoor en hoe andere werknemers met de verandering omgaan, bepalen voor een groot gedeelte hoe jij zelf reageert. Als meer mensen minder zitten, is er een grotere kans op succes. Het grootste gedeelte van de dag ben je op je werk aanwezig. Het is daarom de ideale locatie om te beginnen met minder zitten. Ook als je zelf het spits afbijt. Stel dan eens voor om staand te vergaderen of om wandelend te overleggen.

Leefstijl

Wil jij nog meer weten over een gezonde leefstijl? Stuur me een mail op petry@superstralend.nl en we gaan samen kijken wat de mogelijkheden voor jou zijn.

Bestrijd je Rimpels.

Blijf er zo lang mogelijk jong en stralend uitzien met deze vijf eenvoudige principes.

Vind je dit een leuke en interessante blog? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Je bent dan altijd op de hoogte van alle leuke activiteiten van SuperStralend. Binnenkort komt er een gratis minifacelift. Dit wil je niet missen! Video’s zijn te vinden op mijn Facebookpagina en op mijn Youtubekanaal.

Ik vind het erg leuk als je reageert op mijn blog. Ik probeer altijd zo snel mogelijk te reageren. Ook mag je mijn blog delen op sociale media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 2 =